zondag 4 december 2016

Politie deel 2

Ik heb sinds ik klein ben al een fascinatie voor de politie. Ik schreef hier eerder al een blog over. Ik wil er nu graag een tweede blog aan wijden. We leven in een tijd dat alles wat er gebeurt op beeld wordt vastgelegd. Op sites als Dumpert verschijnen met regelmaat filmpjes over het werk van de politie dat moedwillig in een kwaad daglicht wordt gesteld. Sylvana Simons trekt te kust en te keur de racisme kaart want o god, een blanke agent houdt een donkere burger staande. Etnisch profileren wordt het genoemd. Of het al dan niet terecht is valt over te twisten maar wat men vergeet is in wat voor een lastig pakket onze politiemensen soms gedrukt worden.

Als je naar Opsporing Verzocht kijkt dan is, ruwe schatting, zeker 80% van de gezochte daders niet blank. Is het dan zo raar dat men meer de focust legt op bepaalde doelgroepen? Ik vind van niet. Ik kan me nog goed heugen dat ik samen met een vriendin naar een bepaalde toko in Almelo wilde om een drankje te drinken. Zij mocht doorlopen maar ik werd geweigerd om wille van mijn schoeisel. Ik kwam net van het Theaterhotel dus ik snapte er niets van. Ik droeg sneakers en het deurbeleid was dat sneakers niet waren toegestaan. Ik als blanke zag dat de getinte uitsmijter vervolgens getinte mannen mét sneakers wél toeliet. Heb ik daar stampij van gemaakt? Nee natuurlijk niet. Voelde ik mij gediscrimineerd? Ja maar ik deed er niets mee.

Mensen lijken soms te vergeten dat de mensen van de politie telkens moeten schakelen. Zo staan ze bij een fataal ongeval op een willekeurige weg, zo moeten ze naar een overval of een vechtpartij. Het is voor deze mensen constant schakelen tussen diverse incidenten. Op het ene moment voeren ze een reanimatie uit, op het andere moment houden ze iemand staande die veel te hard heeft gereden. Dat deze mensen al deze gebeurtenissen moeten verwerken, daar lijken weinig mensen bij stil te staan. Als iemand zich voor de trein gooit, dan moet OOK de politie daar naar toe. Zij zien de gruwelijke beelden die wij als burger godzijdank niet zien. Het kan maar zo zijn dat zij nog geen uur later weer in de achtervolging zitten van een drugsrunner.

Henrieke Schoonkamp schreef onlangs een column die me heel diep wist raken. Soms houdt het politiewerk meer in dan wij ons realiseren. Door de colums te lezen van Henrieke, Piet Kats en Han Tummers kan je tot de conclusie komen dat het werk van een politieman/vrouw niet zomaar iets is. Ja ze moeten een proces verbaal uitschrijven als je ergens parkeert waar dat niet moet. Ja ze moeten uren langs een willekeurige weg staan met een lasergun maar doen zij dit voor hun lol? Nee! Een ware politie man of vrouw houdt zich liever bezig met zaken waar het echt om draait dan met bestuurder die 10 kilometer te hard rijden.

Zij zien de meest gruwelijke dingen maar van hen wordt verwacht dat ze naadloos van situatie naar situatie kunnen schakelen. Dat is toch immers hun werk? Ze worden verrot gescholden door boze burgers en schrijven zij daar altijd een pv voor uit? Neen! Omdat zij weten dat dit onderdeel is van hun beroep! Ze worden bij tijd en wijle verguisd op de (sociale)media omdat hun werk onder een vergrootglas ligt

Ik vraag me af hoeveel mensen zich realiseren dat een "tot vanavond" voor een politieagent(e) veel minder vanzelfsprekend is dan voor de groenteboer of voor het kassameisje van de Jumbo. Ik vraag me af hoeveel mensen zich realiseren wat het voor een politieagent(e) inhoudt om dag in dag uit te moeten schakelen tussen diverse meldingen.

Vergeet niet, ook zij zijn mensen. Zij kozen voor dit beroep om de wereld een stukje veiliger te maken. Zij moeten dealen wat hogerop achter een bureau heeft bedacht. Zij bevinden zich soms in gevaarlijke situaties waar menigeen zich niet in durft te wanen. Zij staan er voor onze veiligheid maar worden soms mishandeld en verguisd. Ondanks alles zijn vrijwel al deze mensen trots op hun vak en werken ze vanuit hun hart, hun gevoel.

Neen, niet elke agent(e) is even goed als de andere maar het gros der agenten wil niets anders dan een betere en veiligere samenleving voor ons allemaal. Ga er maar eens aanstaan om ouders te vertellen dan diens kind is overleden. Ga er maar eens aanstaan om de meest schrijnende situaties te zien. Ga er maar eens aanstaan om naar een zelfdoding te gaan. Menig burger zal dat beslist niet kunnen opbrengen.

Denk voortaan beter na voordat je kk smeris roept! Denk voortaan beter na voordat je roept dat ze maar boeven moeten gaan vangen. Denk voortaan beter na voordat je ze dienstkloppers noemt en realiseer je dat ze taken krijgen opgedragen die ze wellicht helemaal niet op deze manier willen uitvoeren maar domweg niet anders kunnen omdat hogerhand dat bepaald. Realiseer je dat menig poltieagent(e) 24/7 met zijn vak bezig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op de thee bij de dominee #25

 Het is triestig weer. Miezerregen en niet uitgesproken warm. Met de leenauto naar Wierden! Tieske ophalen voor een wandeling en daarna babb...