donderdag 12 maart 2020

Op de thee bij de dominee #4

Eens een keer wakker worden zonder mankementen doet de mens deugd. Zoals vandaag geschiedde. Na 4 dagen te hebben gecrepeerd van de nek- en hoofdpijn voelde ik me vandaag goed. Zelfs ietwat jolig. Druk in mijn hoofd.

Afijn, de laatste vragen van het huiswerk gemaakt. Sommige vragen waren wel moeilijk. Als de dominee toch eens wist dat ik 90% van het huiswerk maak tussen 01:00 en 04:00 uur... dan is het gewoon stil. Is het in huis stil, is het buiten stil en stil op de sociale media. Dus raakt mevrouw druif hier niet telkens afgeleid.

Goed, op naar de dominee en de dieren. De dominee had mij al gespot dus hoefde niet aan te bellen. Geen blije Tieske want die zat in de woonkamer maar de dominee kent zijn pappenheimers dus deed hij de deur open naar de woonkamer en daar was ze! Werd door haar blij begroet. Stiekem had ik daar ook wel een beetje naar uitgekeken. Om haar weer te zien.

De vrouw van de dominee was er ook. Tegen haar gezegd dat ik benieuwd ben naar haar dienst. Ondertussen was de hond vertrokken want het baasje ging naar de meest magische plek in huis. De keuken. De kat was er wel. Die vindt aandacht ook leuk. Spinnend loopt ze om je heen. Het is echt een heel mooie poeskat.

Tieske was er weer voor aandacht. Sorry dominee. Hier kom ik natuurlijk niet voor maar het is zo gezellig. Dat dacht de kat ook want die sprong op schoot en ging daar lekker liggen spinnen terwijl ik haar aaide. In huize dominee hangt zo een rustige en liefdevolle sfeer. Je voelt je daar zo op je gemak.

Terug naar  het huiswerk. Poes spotte ergens een vogeltje. Het is tof om met onze dominee het huiswerk te bespreken. Soms verschillen we van visie maar niet vaak. Dit keer geen lezing uit de bijbel. (jammer) maar wel een gedachten uitwisseling over diverse aspecten zoals de kerk, kerkdiensten en de bijbel. Ik kon me uiten over onze kerk. Wat deze voor me betekent en dat het een fijne plek is om te komen.

Daar was Tieske weer, die in huize dominee&dominee beslist aandacht tekort komt (kuch) en dat even wilde laten merken. De schat. Ze ging nu zelfs als een circushondje er voor zitten. 'aai dan!'

Nog een boek te leen gekregen van de dominee. Ben benieuwd. Gelukkig hoeft deze niet binnen een kort tijdsbestek uit te zijn, Scheelt weer. Het was weer een leerzaam gebeuren. Over hoe je bijbel kan lezen, hoe je deze opvat, wat je ermee doet. Welke rol een kerk heeft, de kerkdienst en de voorganger. Het verschil tussen een pastoor en een dominee.

Nu bezig met de laatste vragen uit het boekje. Dan hebben we het boekje helemaal van A tot Z behandeld. Een mens leert graag iets bij. Elke dag weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op de thee bij de dominee #25

 Het is triestig weer. Miezerregen en niet uitgesproken warm. Met de leenauto naar Wierden! Tieske ophalen voor een wandeling en daarna babb...