maandag 8 februari 2016

Lelijke eendjes



Er is weer een nieuw bizar programma op televisie. "Lelijke eendjes" Daarin zie je mensen waar iets 'mis' mee is. Ik vind de titel al fout! Afijn, je ziet in dit programma mensen met bijvoorbeeld flaporen, een varkensneus, geen borsten of ongelijke borsten, mensen met een slecht gebit enz. Op zich is het mooi dat deze mensen worden geholpen maar wat me tegen de borst stuit is dat de nadruk wordt gelegd op perfectie. Mensen moeten er perfect uitzien, zo niet dan ben je dus een lelijk eendje.

Ik vind het bizar om te horen hoe erg deze mensen worden gepest, worden nagewezen op straat enkel omdat er bij hen iets anders is. Dat is toch erg? We leven in een maatschappij die zo gefixeerd is op schoonheid dat heel veel mensen ongelukkig zijn omdat ze menen hier niet aan te voldoen. Dit terwijl heel veel van deze mensen er in mijn ogen heel normaal uitzien.

Ben je te zwaar? Dan wordt er al heel snel geroepen dat je een luie veelvraat bent. Je kan niet meer normaal bij de snackbar of de Mac iets lekkers kopen zonder dat je wordt aangekeken. Ben je te dun? Dan wordt er al heel snel gezegd dat je anorexia hebt of dat je aandacht vraagt. Heb je zoals ik rood haar, dan vragen mensen of mijn vader roest in de pijp had. Ik ben vroeger enorm gepest omdat ik qua uiterlijk niet voldeed/voldoe aan de eisen de maatschappij stelt qua uiterlijk. Kijk naar de modellenwereld. Heb je maatje 38 en zie je er schitterend uit? Afgewezen want in de modellenwereld heb je alleen bestaansrecht als je min of meer een te lage BMI hebt.

Ik ken in mijn omgeving heel veel mensen maar er is er niet één waarvan ik denk " Jezus zat je klem of zo?" Ook al voldoet niet iedereen aan het schoonheidsideaal, je kan mensen ook gewoon mooi vinden om wie ze zijn, om wat ze uitstralen. Een wat dikkere vrouw/man met een stralende glimlach is in mijn ogen mooier dan een slanke ranke den met een verwaande blik.

De maatschappij legt de lat zo hoog dat men steeds sneller naar de plastisch chirurg wil rennen. Ik vind dat erg. Zoveel mensen die worstelen met hun uiterlijk enkel omdat de maatschappij zo meedogenloos is. Je kan zelfs worden uitgelachen als je iets draagt wat net niet meer in de mode is. Wat is dat voor een waanzin? Moeten we allemaal klonen van elkaar zijn die in de shit van de H&M rond marcheren? Moeten we allemaal eenheidsworsten zijn met maatje 36/38 perfecte borsten en een mooi gevormde reet? Moeten we als vrouw allemaal mooi golvend lang haar hebben, perfect witte tanden en een tering lading plamuur op onze bakkes?

Ik vraag me echt af waar dit naar toe gaat. In het programma werd zelfs gesuggereerd dat 'knappe' mensen eerder een kans hebben op een baan, gelukkiger zijn en beter verdienen. Wat is dat voor een waanzin? Zijn lelijke mensen dan dommer of minder competent? Ik begrijp er niets meer van. Ik heb ook het idee dat dit programma dit verschijnsel in stand houdt. Nogmaals, het is mooi dat de mensen die meedoen worden geholpen maar toch vind ik het één grote propaganda voor het schoonheidsideaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op de thee bij de dominee #25

 Het is triestig weer. Miezerregen en niet uitgesproken warm. Met de leenauto naar Wierden! Tieske ophalen voor een wandeling en daarna babb...