vrijdag 6 april 2018

Het 'ziejewellisme'

Zie je wel, het is gewoon zo!

Wie kent deze gedachte niet? Hoe zelfverzekerd je ook in het leven staat, allemaal hebben we wel eens te kampen met het 'ziejewellisme.' Wanneer een collega weer eens onfatsoenlijk tegen je is en je denkt: Zie je wel, hij vindt me echt niet aardig. Wanneer iemand je gek aankijkt op straat en je denkt: zie je wel, er is iets raars aan mij.

Op zich is daar niets mis mee. Het gaat echter de verkeerde kant op wanneer je deze gedachten bijna altijd hebt. Dat elke reactie van de ander een impuls is om het 'ziejewellisme' te doen ontwaken. Iemand negeert je, dus het ligt aan jou. Iemand in de supermarkt behandelt je onheus, jij zal wel een trut zijn of een eikel. Iemand gedraagt zich anders dan anders, jij zal wel iets verkeerd hebben gedaan. De kleinste verschillen kunnen al leiden tot het 'ziejewellisme!' Een klein venijnig beestje dat zich schuil houdt in je hersenpan. Het knaagt aan je, het maakt je verdrietig en je onzekerheid wordt groots gevoed. Eigenlijk is het ontzettend destructief. Omdat je telkens het mantra blijft herhalen. "zie je nou wel!"

Het moment dat je er echt in vastloopt en het je dagelijks leven beïnvloedt, is het goed om te kijken hoe je dit fenomeen aan kan pakken. Daar ben ik momenteel mee bezig door CGT te volgen. Voor de leken: Cognitieve Gedragstherapie. Door middel van schema's ga je situaties beschrijven. Heel feitelijk. Wat gebeurde er? Daarna omschrijf je wat je er bij dacht en wat dit met je gevoel deed en vervolgens met je gedrag.

Door kritische vragen aan jezelf te stellen kan je er achter komen of hetgeen dat je dacht ook strookt met de werkelijkheid. Het helpt je om te relativeren waardoor je gevoel minder sterk wordt beïnvloed. Gedachte - gevoel - gedrag staan continu met elkaar in verbinding en vormen als het ware een cirkel. Het is niet zo dat deze cirkel begint bij de gedachte. Soms begint iets ook bij een gevoel. Dat je uit het niets een soort somber gevoel krijgt. Daarbij afvraagt waar dat vandaan komt.

Het is eigenlijk een heel theoretische leermethode waarbij je foefjes toepast. De aart blijft altijd in het beestje zitten maar je kan wel door middel van handvatten leren het te hanteren.

Dat ziejewelisme treft mij ook vaak. Wanneer iemand niet antwoordt. Wanneer iemand ander gedrag vertoond dan gewoonlijk, wanneer iemand mij afbekt, wanneer iemand niet aardig tegen me doet, als ik word uitgelachen of denk dat ik word uitgelachen enz.

Het is een cursus van 13 bijeenkomsten waarvan ik de eerste gisteren heb gehad. Reuze interessant en we hebben een leuke groep. Klein en dus overzichtelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op de thee bij de dominee #25

 Het is triestig weer. Miezerregen en niet uitgesproken warm. Met de leenauto naar Wierden! Tieske ophalen voor een wandeling en daarna babb...